Mine 10 bedste råd til din online forretning

Ud fra mine over 10 års erfaring med hjemmesider, online markedsføring og forretningsudvikling, får du her en række af mine bedste råd som jeg mener er afgørende for succes online.

1. Mobilvenlighed

Det er meget afgørende at din hjemmeside er mobilvenlig, specielt efter mobile first er blevet lanceret. Dels for at fastholde gode placeringer i søgemaskinerne og for at holde på dine besøgende.

Ser din hjemmeside ikke god ud på mobilen, bliver du hurtigt valgt fra og brugeren vælger næste firma i rækken.

Du kan sagtens teste din side og se hvordan den performer, men husk det ikke altid er nok. Den skal fortsat være brugervenlig og intuitiv, så besøgende får lyst til st bruge og købe på mobilversionen.

2. Content is still King

De fleste har hørt det før, content is king. Det har været sådan i mange år og er det fortsat.

Godt indhold har mange styrker, der vil booste din forretning. Dels giver det værdi til brugeren, dels giver det gode placeringer og så er det en effektiv måde til at være synlig på flere søgeord og emner.

Det kan være relaterede emner til dine produkter eller du driver en blog hvor du kan dele ud af alt din viden. Noget der også vil bidrage til hjemmesidens SEO som helhed.

Prioriter indhold og er du ikke selv god til at skrive, kan du altid få andre til det.

3. Hastighedsoptimer og hold på dine besøgende

Flere undersøgelser og statistikker bekræfter betydningen af en hurtig hjemmeside.

40 % forlader hjemmesiden, hvis den har en loadtid på over 3 sek.

52 % af online shoppere synes at hurtige loadtider er afgørende for deres loyalitet til webshoppen.

Jo langsommere den er, desto flere vil du tabe i svinget. De vil gå til din konkurrent i stedet. Afvisningsprocenten må samtidig forventes at stige, hvilket ikke ligefrem er godt for dine organiske placeringer.

Hastigheden er tilmed blevet en ranking faktor, så det er ikke kun vigtigt i henhold til brugervenlighed. Det er også afgørende for din SEO.

4. Tag sikkerheden seriøst!

Sikkerheden skal tages seriøst i alle dele af din forretning. Inden for hjemmesider og IT systemer er det afgørende at tage visse sikkerhedsforanstaltninger. Det kan være passwords, kryptering af informationer eller sikre servere.

For din hjemmeside, er det afgørende du har den på en SSL krypteret forbindelse (https://) og placeret på en sikker server. For mange mindre virksomheder kan Unoeuro eller Surftown være tilstrækkeligt, hvis man samtidig kører med firewall og sikkerhedsplugins.

For større virksomheder bør du køre på din egen server og fx. bruge Cloudflare. Det kan gøres nærmest umuligt at vide hvilken server din hjemmeside ligger på og så er du perfekt sikret mod angreb.

Et sikkerhedselement som SSL vil ligeledes bidrage til din SEO, da HTTPS officielt er blevet en ranking faktor.

5. Dit design og udtryk betyder alt

Første del – Få folk til at købe

Vi køber med øjnene og sælg den dårligste vin eller pakke småkager kan sælges, hvis indpakningen er flot og indbydende. I hvert fald første gang, uden man kender til selve smagen. Her er udfordringen bare at få dem til at købe det igen.

Pointen er dog klar, designet af din hjemmeside, app eller butiksrude er afgørende for købelysten hos brugeren. Du må derfor ikke undervurdere hvad et flot design kan betyde for salget. Desværre kan det være vanskeligt at tracke, medmindre du fx. laver A/B test af sidens performance.

6. Kvalitet skaber kundeloyalitet

Anden del – Fasthold kunder via kvalitet

Det leder mig til anden del, nemlig at kvaliteten skal være i orden. Det er indholdet der får kunderne til at købe dine produkter igen og igen.

Her kan design og lækker “indpakning” ikke hjælpe dig. Det kan åbne døre til nye kunder, men vil næppe gøre dem loyale medmindre kvaliteten er på et vist niveau.

Til syvende og sidst er det kvaliteten der skal bære din forretning, så sørg for den er i orden. Medmindre du er førende på prisen, vil produktkvaliteten være meget afgørende for din succes.

7. SEO i et ROI perspektiv

Du kan markedsføre din hjemmeside på mange forskellige måder, via Adwords, Facebook, LinkedIn, SEO og mange flere. De har hver deres fordele og ulemper.

I et ROI perspektiv finder du dog ikke en bedre markedsføringsform end søgemaskineoptimering. Det kræver en indsats at få opbygget placeringer, men efterfølgende kan du have dem i lang tid, med begrænset vedligeholdelse og til en meget lav pris. Alt efter hvem der står for vedligeholdelsen.

Det står i skarp kontrast til når du betaler for kliks eller visninger. I takt med at konkurrencen stiger, gør priserne det tilsvarende. Det er blevet dyrt at vinde folks opmærksomhed online, hvor SEO er en smart kanal til besøgende.

8. SoMe – master them!

Rigtig mange virksomheder har sociale profiler, men uden egentlig at bruge dem aktivt og det er en skam. For hvis du er god til Instagram, Facebook eller Twitter, kan det være en effektiv vej frem.

Dels til at interagere med dine brugere, give inspiration, dele nyheder eller hvad der nu er relevant for din virksomhed. Indtænk konkurrencer, følg relevante sider/profiler og vær aktiv. Det er et vigtigt supplement til din marketingindsats.

9. Automatiser processer via API’s

De fleste virksomheder kan automatisere og effektivere flere processer i hverdagen via API’s. Meget af det manuelle arbejde kan minimeres ved at hente data automatisk, fx. i forbindelse med regnskabet, CRM systemet eller varelageret. Mulighederne er mange.

10. Husk hvor din forretning differentierer sig

Det er vigtigt at være bevidst om, hvor din forretning adskiller sig fra dine konkurrenter? Er det på prisen, på holdbarheden, på designet, på brugervenlighed eller noget helt fjerde.

Det er sundt at kende til forretningens styrker og svagheder i forhold til dine konkurrenter. Det gør man forholder sig til dem.

Samtidig bør du dyrke styrkerne, så de forbliver vedvarende konkurrencefordele. Du kan hurtigt blive overhalet, hvis du ikke er på mærkerne hele tiden.